Rozwijamy narzędzie, które wspomaga naukę matematyki.
Od przeszło dwóch tysięcy lat uważa się pewną znajomość matematyki za niezbędną częścią wyposażenia intelektualnego każdego człowieka wykształconego. Richard Covrant
Pewnego dnia David Hilbert wykładajac, stwierdził, że pewien fakt jest trywialny i nie wymaga uzasadnienia, po czym kontynuował wykład. Po kilku minutach jeden ze słuchaczy oświadczył, że on nie rozumie dlaczego ów fakt zachodzi, w związku z czym to nie jest coś trywialnego. Hilbert zaczął myśleć przy tablicy, po pięciu minutach wyszedł i zaszył się w swoim gabinecie. Wrócił za pól godziny z rozpromienionym obliczem i oświadczył: - Jednak miałem rację - ten fakt jest trywialny i bez żadnych dodatkowych komentarzy kontynuował wykład.
Pewnego razu zapytał matematyk fizyka:
- Przed tobą znajduje się pusty imbryk i nie zapalona kuchenka gazowa. W jaki sposób ugotujesz wodę?
- Napełnię imbryk wodą, zapalę i postawię imbryk na kuchence - odpowiedział fizyk.
- Znakomicie - rzekł matematyk.
- A teraz rozwiąż drugie zadanie: przed zapaloną kuchenką stoi pełen imbryk. Jak zagotujesz wodę?
- To jest jeszcze prostsze - wystarczy postawić imbryk na kuchence.
- Nic podobnego - zawołał matematyk - trzeba zgasić kuchenkę, wylać wodę z imbryka i w ten sposób doprowadzić zaagadnienie do poprzedniego, ktre już umiemy rozwiązywać
© 2024 math.edu.pl polityka prywatnosci kontakt