Gra w Chaos, a trójąty Sierpińskiego i Pascala.
ostatnie wiadomości | regulamin | latex
Autor | Wiadomość |
sylvi91 postów: 23 | 2018-05-27 19:43:50 Witam. Chciałbym przedstawić pewne zagadnienie, z którym spotkałem się całkiem niedawno. Sprawa dotyka skomplikowanego zagadnienia teorii liczb oraz geometrii, a w szczególnośći tworzenia powtarzalnych wzorów - zwanych fraktalami . Wiadome jest pewnie większości, że trójkąt Pascala kryje w sobie wiele ciekawych właściwości związanych z liczbami. Można tam odnaleść liczby pierwsze, liczby ciągu Fibonacciego, porównywać liczby w rządach do dwumianów Newtona i wiele więcej. Pewnie Pascalowi nie wystarczyło by życia aby opisać wszystkie jego właściwości. Jedna z kolejnych właściwośći tego trójkąta występuje gdy zastąpimy liczby parzyste w rzędach trójkąta jedynkami, a liczby nieparzyste samymi zerami. Otrzymamy wtedy samopowtarzalny wzór, zwany trójkątem Sierpińskiego. Gdy wszystkie liczby w trójkącie Pascala zamienimy na tylko dwa znaki według tego sposobu otrzymamy fraktalną strukturę. Trójkąt Pascala film. Pascal's Triangle - Numberphile Trójkąt Sierpińskiego zdjęcie. Okazuje się, że trójkąt Sierpińskiego można otrzymać poprzez losowe wybory punktów w obszarze trójkąta równobocznego. Ta metoda znana jest jako Gra w Chaos. I jej zasada jest niezwykle prosta. Wyznacz raz losowo punkt startowy. Odmierz połowę odcinka pomiędzy tym punktem, a losowo wybranym wierzchołkiem trójkąta. Zaznacz punkt. Powtórz kroki. Wikipedia w haśle Trójkąt Sierpińskiego podaje algorytm w następujący sposób: "Ciekawym algorytmem pozwalającym otrzymać trójkąt Sierpińskiego jest gra w chaos. Narysujmy trójkąt równoboczny ABC, i definiujmy D0 := punkt A. Następnie należy wielokrotnie powtórzyć następującą operację: losowo wybieramy jeden z punktów A, B lub C, rysujemy punkt w połowie odległości między Dn i wybranym punktem. Nowo narysowany punkt oznaczamy przez Dn+1. Każdy punkt Dn będzie należeć do trójkąta Sierpińskiego, i cały trójkąt Sierpińskiego będzie prawie na pewno domknięciem zbioru {D0, D1,...}." Metodę dobrze prezentuje poniższy film anglojęzyczny na kanale Numberphile. Chaos Game - Numberphile Poszukałem trochę i znalazłem implementację algorytmu dla języka C, w którym dla zabawy czasem programuję. Zastosowanie komputerów do generacji fraktali wykorzystywał powszechnie francuski matematyk polskiego pochodzenia B. Mandelbrot. Dzisiaj siędząc przed komputerem w domowym zaciszu można stworzyć takie rzeczy w przeglądarce internetowej za pomocą aplikacji webowej Geogebra. Link do Gry w Chaos na Geogebra znajduje się w opisie filmu o tej metodzie. Ja poszedłem trochę w innym kierunku i stworzyłem miniaturową aplikację dla Windows. Z wykorzystaniem biblioteki Allegro 4.2, program rysuje według algorytmu. Link Google Drive do mojego programu Gra w Chaos. CHG 0.1 (beta) Pobierz, rozpakuj, uruchom plik CHG.exe. Program działa raptem w 3 kolorach w trybie okienkowym o rozmiarze 1024x768. Zauważyłem wydaje mi się słusznie, że uzyskanie fraktala o nazwie Trójkąt Sierpińskiego metodą Gra w Chaos, ukazuje jednak ukryty w tym chaosie porządek. Ponadto jak to jest, że Trójkąt Pascala ma w sobie ukryty ten sam fraktalny wzór w tych wszystkich liczbach? Czyżby ostatecznie stoimy tylko przed wyborem TAK lub NIE, Czarne-Białe, 0-1 i natura świata jest bezsprzecznie dualistyczna/binarna? |
tumor postów: 8070 | 2018-05-27 21:43:28 Trójkąt Pascala powstaje przez rekurencję, nowy rząd tworzymy za pomocą poprzedniego. Proponuję zostawić jedynki jedynkami, nie zmieniać ich na zera, a działanie (liczba w kolejnym wierszu jest sumą liczb "nad nią") wykonywać modulo 2. To znaczy 1+1=0 0+0=0 1+0=0+1=1 Teraz dość oczywiste staje się, dlaczego otrzymujemy coś podobnego do trójkąta Sierpińskiego. Samopodobieństwo wynika właśnie z rekurencji i rozrastania się. Polecam czytać tylko te teksty matematyczne, w których nie wspomina się o naturze świata. To znaczy te sensowne. |
strony: 1 |
Prawo do pisania przysługuje tylko zalogowanym użytkownikom. Zaloguj się lub zarejestruj