Czas Matematyki
ostatnie wiadomo艣ci | regulamin | latex
| Autor | Wiadomo艣膰 |
doctorlukas post贸w: 3 | 2012-08-31 10:53:34Cze艣膰, prosi艂bym o szczere odpowiedzi na to pytanie : Jak s膮dzicie, ile potrzeba czasu, 偶eby opanowa膰 matematyk臋 na ka偶dym z 3 poziom贸w oddzielnie : gimnazjum, liceum ( poziom rozszerzony naturalnie ) i studia licencjackie, zak艂adaj膮c, 偶e ma si臋 mn贸stwo wolnego czasu nieprzerywanego 偶adnymi prawie obowi膮zkami ( no mo偶e opr贸cz spania i innych biologicznych spraw ) ? Hm ? Mo偶ecie to potraktowa膰 jako zadanie polegaj膮ce na oszacowaniu tego czasu. Ile wam to zaj臋艂o lub mog艂oby zaj膮膰 ? |
tumor post贸w: 8070 | 2012-09-18 18:41:36A ile si臋 umie? Ile si臋 ma lat? Co si臋 robi艂o? Chodzi o nauk臋 samemu czy z nauczycielem? Je艣li ucze艅 nie jest m贸zgowo zastany (czyli bardzo odwyk艂y od pracy g艂ow膮), ma nauczyciela i naprawd臋 du偶o czasu (i, oczywi艣cie, ochoty), to gimnazjum rok lub mniej, liceum rok, studia licencjackie trzy,cztery semestry. Bez nauczyciela trafi膮 si臋 uczniowie, kt贸rzy w og贸le nie opanuj膮 materia艂u gimnazjum. M贸g艂by si臋 trafi膰 geniusz, kt贸ry w par臋 lat opanuje materia艂 sam, ale wi臋kszo艣膰 bez nauczyciela uczy si臋 wolniej, a i m贸wimy o osobie, kt贸ra chyba jeszcze nie zna matematyki gimnazjalnej - czemu nie zna? Bez dostatecznej ochoty ucze艅 nie po艣wi臋ci do艣膰 czasu, wi臋c wszystko si臋 wyd艂u偶y na lata. M贸zg odwyk艂y od nauki b臋dzie si臋 rozkr臋ca膰 (da艂bym dodatkowy rok), a i nie ka偶dy si臋 rozkr臋ci. Ucze艅 zbyt m艂ody fizycznie nie b臋dzie w stanie opanowa膰 abstrakcji, zw艂aszcza tak szybko. Liczy si臋 te偶 obycie. Je艣li kto艣 偶y艂 w d偶ungli i nie mia艂 kontaktu z matematyk膮, opanuje j膮 wolniej ni偶 cz艂owiek, kt贸ry musi dodawa膰 i odejmowa膰 przy zakupach (a mo偶e tylko kart臋 kredytow膮 podaje i ufa?), liczy膰 procenty, operowa膰 godzinami. Ogl膮dane seriale w telewizji u艣redniaj膮. Obni偶aj膮 mo偶liwo艣ci najzdolniejszych, podnosz膮 zdolno艣ci najs艂abszych (aktywizuj膮c nieco m贸zg). Jednak taki zupe艂ny 艣redniak nie b臋dzie w stanie utrzyma膰 zapa艂u do nauki przez ca艂y czas. Rozp臋dzanie ucznia cho膰 do poziomu, my si臋 umia艂 matematyk膮 zajmowa膰 trzy godziny dziennie (a m贸g艂by 8) ju偶 b臋dzie trudne. Przy 8 godzinach dziennie czas si臋 jeszcze skr贸ci w stosunku do tej optymistycznej wersji na pocz膮tku, ale nie wyobra偶am sobie, by cz艂owiek, kt贸ry daje rad臋 tak intensywnie pracowa膰 m贸zgiem jeszcze matematyki nie umia艂 na cho膰 licealnym poziomie. :) |
doctorlukas post贸w: 3 | 2012-09-21 12:45:44Dzi臋ki za wyczerpuj膮c膮 wypowied藕 tumor :) Gwoli 艣cis艂o艣ci nie mia艂em na my艣li nikogo konkretnego, cho膰 raczej nie bra艂em pod uwag臋 ludzi nie maj膮cych 偶adnego kontaktu z matematyk膮 ani takich coby jej chocia偶 troch臋 nie lubili. Chodzi艂o mi tak偶e o nauk臋 samemu, mo偶e jedynie z drobnymi konsultacjami z jakim艣 nauczycielem od czasu do czasu. Ja s膮dz臋, 偶e da si臋 zdecydowanie kr贸cej ni偶 rok w przypadku liceum ( o gimnazjum nie wspominaj膮c ). Kr贸cej, a jednak wcale nie pobie偶nie jak kto艣 m贸g艂by s膮dzi膰. By艂em ciekaw co inni o tym s膮dz膮. |
tumor post贸w: 8070 | 2012-09-22 08:02:39C贸偶, by膰 mo偶e m贸wisz o smutnym stanie faktycznym polskiego liceum, kt贸re w wi臋kszo艣ci powtarza po gimnazjum. Wtedy nowe tre艣ci to mniej ni偶 rok. Ale jednak gdy potraktowa膰 LO jako pewne przygotowanie na studia (a niewiele szk贸艂 sobie z tym dzi艣 radzi) i rzeczywiste przygotowanie do matury rozszerzonej (by ucze艅 wiedzia艂, co robi i dlaczego, a nie tylko by radzi艂 sobie z zadaniami), to nagle w LO pojawia si臋 du偶o wi臋cej tre艣ci ni偶 w gimnazjum. Gimnazjum od zbioru i liczby po funkcj臋, ale w liceum funkcje elementarne, ci膮gi, ciekawsza geometria w tym stereometria, granice, pochodne, podstawy probabilistyki,... A m贸wimy chyba o tym samym m贸zgu, kt贸ry kilka tygodni wcze艣niej bawi艂 si臋 zadaniami z gimnazjum. |
doctorlukas post贸w: 3 | 2012-09-22 20:36:54A wie kto艣 mo偶e ile czasu zaj臋艂o opanowanie wy偶ej wspomnianych zagadnie艅 najwi臋kszym geniuszom w dziejach matematyki takim jak William James Sidis, Srinivas Ramanujan, Carl Friedrich Gauss? S艂ysza艂em, 偶e nawet oni nie podo艂aliby zbyt szybko przeskoczy膰 z gimnazjum przez liceum do studi贸w. |
tumor post贸w: 8070 | 2012-09-22 22:58:06A kt贸ry艣 z nich chodzi艂 do polskiego trzyletniego gimnazjum? Przecie偶 inne czasy, inny spos贸b nauczania, inny materia艂, to wszystko zupe艂nie zmienia. Zatem nie tylko nie wiem, ile si臋 kto uczy艂, ale nawet by艂aby to wiedza zupe艂nie bez znaczenia, najwy偶ej historyczna ciekawostka. :) Wiele zale偶y od dzia艂u. Nie da si臋 powiedzie膰, jak by si臋 uczy艂 w gimnazjum dzisiejszym Gauss, tak jak w og贸le nie da si臋 powiedzie膰, jak by by艂o, gdyby by艂o inaczej. Poza tym oczywi艣cie, 偶e by艂oby inaczej. :) Ewentualnie mo偶na po艣wi臋ci膰 kiedy艣 student贸w i dostarczy膰 im takiej tylko wiedzy, jak膮 przyswoi艂 Gauss i sprawdzi膰, czy wielu z nich dojdzie do wynik贸w Gaussa. To by艂by zysk dla psychologii odkrycia naukowego, ale dla matematyki tylko powt贸rka z rozrywki. Innego por贸wnania przeprowadzi膰 nie mo偶na. I kto to geniusz? Je艣li ten, kto posuwa nauk臋 dalej, to tyle w tym zas艂ugi geniusza co 艣wiata, kt贸ry wcze艣niej sobie z zagadnieniem nie poradzi艂. Je艣li 1000 ludzi MOG艁OBY wpa艣膰 na jakie艣 twierdzenie, ale 999 przeczyta to twierdzenie w wynikach pierwszego, to tylko pierwszego nazwiemy geniuszem, a reszta si臋 nie ujawni. A mo偶e geniusz to ten, kt贸ry b艂yskawicznie przechodzi przez nauk臋 w szkole? Cz艂owiek wylosowany jak my wszyscy, ale doskonale dopasowany dzi臋ki temu losowaniu do systemu edukacji. Zmie艅my jednak system edukacji - ju偶 inni wylosowani ludzie b臋d膮 geniuszami w tym rozumieniu. Czy zatem geniusz ludzki uzale偶nisz od kultury i przypadkowego systemu edukacji (偶e tu przekln臋 kilkoro ostatnich ministr贸w)?? Nie ma por贸wnania i nie ma gdybania. To wszystko jest fantastyk膮 w tak du偶ym stopniu, 偶e w odpowiedzi mo偶na napisa膰 cokolwiek, b臋dzie nieweryfikowalne. Jako sympatycy matematyki b臋dziemy si臋 zajmowa膰 nieweryfikowalnym wr贸偶eniem, jak by by艂o gdyby? :) |
| strony: 1 | |
Prawo do pisania przys艂uguje tylko zalogowanym u偶ytkownikom. Zaloguj si臋 lub zarejestruj
2012-08-31 10:53:34