logowanie

matematyka » forum » forum zadaniowe - uczelnie wy縮ze » zadanie

Analiza matematyczna, zadanie nr 2249

ostatnie wiadomo艣ci  |  regulamin  |  latex

AutorZadanie / Rozwi膮zanie

szyszunia07
post贸w: 24
2014-03-23 12:25:31

Korzystaj膮c z def. granicy niew艂a艣ciwej funkcji uzasadni膰 podane r贸wno艣ci:
a)$ \lim_{ \left(x,y \right) \to \left( 0,0\right) } \frac{1}{x^4+y^4} = \infty $
b)$ \lim_{ \left(x,y \right) \to \left( 1,0\right) } \ln \left( \left( x-1\right)^2+y^2 \right) = -\infty $
Prosz臋 o pomoc w tym zadaniu.


szyszunia07
post贸w: 24
2014-03-23 22:29:31

Czy tutaj mam co艣 podstawi膰 za x i y? Prosz臋 o pomoc.


tumor
post贸w: 8070
2014-03-24 07:22:04

a) Skorzystamy sobie z definicji m贸wi膮cej, 偶e dla ka偶dego ci膮gu $(x_n,y_n)$ zbie偶nego do $(0,0)$ (przy tym $(x_n,y_n) \neq (0,0)$) i dla ka偶dego $M\in N^+$ istnieje $n_0$, 偶e dla $n>n_0$ zachodzi
$\frac{1}{x_n^4+y_n^4}>M$

Ustalmy zatem $M$ i niech $(x_n,y_n)$ b臋dzie zbie偶ny do $(0,0)$, czyli $max(|x_n|,|y_n|)$ zbie偶ny do $0$.
Oznacza to, 偶e dla $\delta=\frac{1}{2M}$ istnieje $n_0$ takie, 偶e dla $n>n_0 $ zachodzi
$|x_n|<\delta$
$|y_n|<\delta$
$x_n^4<\delta$
$y_n^4<\delta$
$x_n^4+y_n^4<2\delta=\frac{1}{M}$
czyli
$\frac{1}{x_n^4+y_n^4}>M$


tumor
post贸w: 8070
2014-03-24 07:34:48

b) Analogicznie - dla ka偶dego ci膮gu $(x_n,y_n)$ zbie偶nego do $(1,0)$ (przy tym $(x_n,y_n) \neq (1,0)$) i dla ka偶dego $M\in N^+$ istnieje $n_0$, 偶e dla $n>n_0$ zachodzi
$ln((x-1)^2+y^2)<-M$

Ustalmy zatem $M$ i niech $(x_n,y_n)$ b臋dzie zbie偶ny do $(1,0)$, czyli $max(|x_n-1|,|y_n|)$ zbie偶ny do $0$.
Oznacza to, 偶e dla $\delta=\frac{1}{2}e^{-M}$ istnieje $n_0$ takie, 偶e dla $n>n_0 $ zachodzi
$|x_n-1|<\delta$
$|y_n|<\delta$
$(x_n-1)^2<\delta$
$y_n^2<\delta$
$(x_n-1)^2+y_n^2<2\delta=e^{-M}$
czyli
$ln((x-1)^2+y^2)<-M$


-----

Uwaga. Opieram si臋 na fakcie, kt贸ry na zaj臋ciach by艂 i kt贸ry sobie nale偶y przypomnie膰, 偶e $(a_n, b_n, c_n,...,z_n) \rightarrow (a_0, b_0, c_0,...,z_0) \iff a_n \to a_0 \wedge b_n\to b_0 \wedge ... \wedge z_n\to z_0 \iff max(|a_n-a_0|,|b_n-b_0|,...,|x_n-z_0|)\to 0$

Poza tym zamiast si臋 m臋cz膮co pyta膰 \"jak to zrobi膰\" lepiej zacz膮膰 co艣 robi膰. Wi臋cej si臋 nauczysz w ten spos贸b, pr贸buj膮c. Daj膮c jakie艣 pomys艂y. Jak b臋d膮 z艂e, to kto艣 skoryguje.

strony: 1

Prawo do pisania przys艂uguje tylko zalogowanym u偶ytkownikom. Zaloguj si臋 lub zarejestruj

© 2019 Mariusz iwi駍ki      o serwisie | kontakt   drukuj