logowanie

matematyka » forum » forum zadaniowe - uczelnie wy縮ze » zadanie

Teoria mnogo艣ci, zadanie nr 4716

ostatnie wiadomo艣ci  |  regulamin  |  latex

AutorZadanie / Rozwi膮zanie

geometria
post贸w: 865
2016-06-16 15:41:23

1.
Mamy relacje rownowaznosci na $N^{2}$
(a,b)$\sim$(c,d)$\iff$a+b=c+d
Klasy abstrakcji maja postac: $A_{n}$={(a,b)$\in N^{2}$: a+b=n} dla n$\in N$.

Jakiej mocy sa klasy abstrakcji?

Wydaje mi sie, ze trzeba ustalic ile moze byc rozwiazan rownania a+b=n w liczbach naturalnych.
Albo b=n-a. Wyjdzie jakas prosta, gdzie na osi x jest n. Plus 0 i wowczas bedzie n+1 rozwiazan w liczbach naturalnych.
Czyli klasy abstrakcji sa mocy |$A_{n}$|=n+1, gdzie n$\in N$.

Zbior ilorazowy to $N^{2}$$/$$\sim$={$A_{n}$: n$\in N$}. Moc |$N^{2}$$/$$\sim$|=alef zero, bo tych zbiorow bedzie tyle ile liczb naturalnych.

2.
Mamy relacje rownowaznosci na $N^{2}$
(a,b)$\sim$(c,d)$\iff$a+d=b+c.

Klasy abstrakcji maja postac: $A_{n}$={(a,b)$\in N^{2}$: $a-b=n$} dla n$\in Z$.

Klas abstrakcji jest nieskonczenie wiele.

Klas abstrakcji jest przeliczalnie wiele.

Jakiej mocy sa klasy abstrakcji?

|$A_{n}$|=alef zero dla n$\in Z_{-}$, bo tych par bedzie tyle ile liczb naturalnych.
|$A_{n}$|=n+1 dla $n\in N$.

Zbior ilorazowy $N^{2}$$/$$\sim$={$A_{n}$: $n\in Z$}.

|$N^{2}$$/$$\sim$|=alef zero, bo tych zbiorow bedzie tyle ile liczb calkowitych.

3.
Mamy relacje rownowaznosci na X=$Z\times (Z\backslash${0})
(a,b)$\sim$(c,d)$\Rightarrow$ad=bc.

Klasy abstrakcji maja postac: $A_{q}$={(a,b)$\in Z\times (Z\backslash${0}): $\frac{a}{b}=q$} dla q$\in Q$.

Jakiej mocy sa klasy abstrakcji?

|$A_{q}$|=alef zero, bo tych par bedzie tyle ile liczb calkowitych dla okreslonego q. (dla q=2: 4/2, 8/4 itd. i kazdej takiej parze odpowiada jeszcze para z ujemnymi liczbami).

Zbior ilorazowy to B={$A_{q}$: $q\in Q$}.
|B|=alef zero, bo tych zbiorow bedzie tyle ile liczb wymiernych.


tumor
post贸w: 8070
2016-06-16 15:51:30

1.
a+b=n ma w naturalnych z zerem n+1 rozwi膮za艅 (bo a zmienia si臋 od 0 do n), ale w naturalnych bez zera n rozwi膮za艅.

Je艣li N^2 podzielimy na zbiory sko艅czone, to oczywi艣cie musi by膰 ich niesko艅czenie wiele, ale wci膮偶 przeliczalnie wiele.

2.
rozwi膮za艅 a-b=n jest w liczbach naturalnych zawsze niesko艅czenie wiele, niezale偶nie od tego, czy n jest ujemna, 0 czy ca艂kowita.
Dla dodatniego n rozwi膮zania to
(n,0)
(n+1,1)
(n+2,2) etc, dla ujemnego n zamieniamy wsp贸艂rz臋dne miejscami, a dla n=0 b臋d膮 pary (a,a).

3. Klas abstrakcji b臋dzie \"tyle ile liczb ca艂kowitych\", ale powiniene艣 w tym miejscu napisa膰 \"b臋dzie co najmniej tyle ile liczb ca艂kowitych\", bo oczywi艣cie b臋d膮 te偶 klasy abstrakcji niezwi膮zane z liczbami ca艂kowitymi. Z drugiej strony klas abstrakcji b臋dzie nie wi臋cej ni偶 $\mid Z^2 \mid$, st膮d $\aleph_0$.
Nie chodzi o to, 偶e masz b艂膮d, ale o to, jak argumentujesz. Argumentujesz podzbiorem (czyli u艂amkami $\frac{a}{b}=q$ dla q ca艂kowitego), a informacja, ile element贸w ma podzbi贸r m贸wi nam zawsze, ile CO NAJMNIEJ element贸w ma nadzbi贸r.


geometria
post贸w: 865
2016-06-16 17:42:33

2. jak n jest ujemne to wystarczy zamienic miejscami?
bo np. dla n=1 mamy np. (n+1,1), czyli (2,1) a dla n=-1 byloby (1,n+1), czyli (1,0), ale 1-0=1 a nie -1.


tumor
post贸w: 8070
2016-06-16 21:10:49

Z t膮 zamian膮 miejscami tylko tyle mam na my艣li, 偶e wszelkie pary daj膮ce np n=4, czyli
(4,0)
(5,1) etc
zamienione miejscami na
(0,4)
(1,5) i tak dalej daj膮 w wyniku -4. Wobec takiej symetrii rozwi膮za艅 dla dodatnich n musi by膰 tyle ile dla ujemnych n.


geometria
post贸w: 865
2016-06-16 21:37:25

2. Czyli |$A_{n}$|=alef zero dla n$\in Z$, bo tych par bedzie tyle ile liczb naturalnych. (dobre uzasadnienie?).

3. Klasy abstrakcji niezwi膮zane z liczbami ca艂kowitymi, czyli chodzi o to, ze q jest wymierne niecalkowite?
np. $\frac{a}{b}=\frac{1}{2}$?
bo jak napisalem tyle ile liczb calkowitych dla okreslonego q, to myslalem, ze nawet jak q jest wymierne niecalkowite to zalezy to od liczb calkowitych bo 1/2=2/4=4/8 itd. (w liczniku: 1 calkowita, 2 calkowita, 4 calkowita itd.)


tumor
post贸w: 8070
2016-06-16 21:48:38

2. Dobre uzasadnienie, je艣li umiesz przekona膰 inn膮 osob臋, 偶e ich tyle b臋dzie. :)

3. Pro艣ciej mo偶e po prostu napisa膰, 偶e w klasie abstrakcji pary (a,b) znajduj膮 si臋 te偶 pary (an,bn) dla n naturalnego, co oczywi艣cie od razu daje $\aleph_0$ dla ka偶dej klasy abstrakcji.
(Nie znaczy to zn贸w, 偶e w klasie abstrakcji s膮 tylko elementy (an,bn), ale jest ich ju偶 niesko艅czenie wiele, a nie mo偶e by膰 wi臋cej ni偶 $\aleph_0$)


geometria
post贸w: 865
2016-06-16 22:26:14

4.
Mamy relacje rownowaznosci na $R^{2}$
(a,b)$\sim$(c,d)$\iff$|a|+|b|=|c|+|d|
Klasy abstrakcji maja postac: $A_{n}$={(a,b)$\in N^{2}$: a+b=n} dla n$\in$[0,+$\infty$).

Klas abstrakcji bedzie continuum i bedzie ich nieprzeliczalnie wiele.

Jakiej mocy sa klasy abstrakcji?

Wydaje mi sie, ze beda zalezaly od tego jaka liczba bedzie n.
|$A_{n}$|=1 dla n=0. (para (0,0))
|$A_{n}$|=alef zero dla n$\in Q_{+}$.
(np. dla 1 mamy: (1,0), (0,1), (-1,0), (0,-1), (1/2, 1/2), (2/4, 1/2) itd.)
A dla n$\in R_{+}\backslash Q $ |$A_{n}$|=?
I jakie byloby uzasadnienie?

Zbior ilorazowy B={$A_{n}$: n$\in$[0,+$\infty$)}. |B|=c, bo tych zbiorow bedzie tyle ile liczb rzeczywistych dodatnich z zerem, czyli continuum.


geometria
post贸w: 865
2016-06-16 22:30:50

Chociaz 1 tez mozna przedstawic za pomoca liczb niewymienych.


geometria
post贸w: 865
2016-06-16 22:40:12

Wowczas
|$A_{n}$|=1 dla n=0. (para (0,0))
|$A_{n}$|=continuum n$\in R_{+}\backslash Q$.
(niewymierne da sie przedstawic za pomoca nieskonczenie niewymiernych?)
Na rysunku wyjda kwadraty a punktow na kwadracie jest continuum. (tak mozna uzasadnic?)


tumor
post贸w: 8070
2016-06-16 22:45:37

Je艣li relacja jest na $R^2$, to czemu klasy abstrakcji na $N^2$?
Poza n=0 wszystkie klasy abstrakcji b臋d膮 nieprzeliczalne.
Ka偶d膮 liczb臋 dodatni膮 da si臋 przedstawi膰 na continuum sposob贸w w postaci sumy liczb dodatnich.
Je艣li bowiem (0,n) jest przedzia艂em, to na c sposob贸w mo偶na wybra膰 punkt y w tym przedziale, wtedy
$y+(n-y)=n$
no i $\mid y \mid+\mid n-y \mid = n$

--

Uzasadnienie z kwadratami jest dobre. Je艣li rozumiesz, jaki podzia艂 wprowadza relacja r贸wnowa偶no艣ci, to wtedy wiesz, jakie s膮 klasy abstrakcji. Z drugiej strony to uzasadnienie odwo艂uje si臋 nieco do intuicji, wobec czego cz臋艣膰 bardziej formalnie nastawionych matematyk贸w b臋dzie narzeka膰.

strony: 1

Prawo do pisania przys艂uguje tylko zalogowanym u偶ytkownikom. Zaloguj si臋 lub zarejestruj

© 2019 Mariusz iwi駍ki      o serwisie | kontakt   drukuj