logowanie

matematyka » forum » forum zadaniowe - uczelnie wy縮ze » zadanie

Algebra, zadanie nr 5808

ostatnie wiadomo艣ci  |  regulamin  |  latex

AutorZadanie / Rozwi膮zanie

ddoh
post贸w: 4
2018-10-20 18:14:16

Dana jest relacja: xRy $\iff$ $xe^{y}$ = $ye^{x}$
Wyznacz dla ustalonej liczby rzeczywistej x liczb臋 element贸w w jej klasie abstrakcji

Wyznaczy膰 klasy abstrakcji relacji: ARB $\iff$ A $\subset$ B

Na zbiorze E = NxN definiujemy relacj臋 R nast臋puj膮co:
(a;b)R(a\';b\' ) $\iff$ ab\' = a\'b
Wyznacz zbi贸r E/R.


tumor
post贸w: 8070
2018-10-20 21:29:23

1. Wypada sprawdzi膰, czy to relacja r贸wnowa偶no艣ci.

Do艣膰 艂atwo zauwa偶y膰, 偶e liczba ujemna nie mo偶e by膰 w relacji z dodatni膮, 0 jest jedynie w relacji ze sob膮.

Podstawmy $y=kx,$ gdzie k jest dodatnie
$kxe^x=xe^{kx}$
$ke^x=(e^x)^k$
No i wypada przemy艣le膰, czy r贸wnanie
$kC=C^k $gdzie C jest pewn膮 dodatni膮 sta艂膮, ma rozwi膮zania poza k=1

2. Sprawdzimy, czy to relacja r贸wnowa偶no艣ci.

3. Najpierw oczywi艣cie sprawdzenie, czy to relacja r贸wnowa偶no艣ci.

Je艣li (a,b) jest elementem E takim, 偶e $NWD(a,b)=1$, to
$(a,b)R(a\'b\')\iff \exists_{k\in N} (a\'=ka \wedge b\'=kb) $
Oczywi艣cie trzeba ten fakt uzasadni膰.


ddoh
post贸w: 4
2018-10-21 10:23:15

1. Wydaje mi si臋 偶e nie, wi臋c liczba element贸w w klasie abstrakcji wynosi 1?
2. Pytam o klasy abstrakcji, wi臋c wiem 偶e jest to relacja r贸wnowa偶no艣ci :d
3.E/R = {ka, kb : k $\in$ N} ?


tumor
post贸w: 8070
2018-10-21 10:45:43

1. Wynosi 1, ale \"wydaje mi si臋\" jest kiepskim argumentem.

2. Poka偶esz mi dow贸d?

3. Podpowiem, 偶e zadanie to m贸wi o konstrukcji u艂amk贸w. U艂amek to para (a,b), cho膰 zapisujemy $\frac{a}{b}$
no i dwa u艂amki s膮 r贸wne, tzn $\frac{a}{b}=\frac{a\'}{b\'}$ gdy
$ab\'=a\'b$

Zapis $ \{(ka,kb):k \in N\}$ nie oznacza zbioru klas abstrakcji, to opis jednej klasy abstrakcji (dodajmy, 偶e nie艣cis艂y, bo omijasz informacj臋, 偶e a,b s膮 wzgl臋dnie pierwsze, tzn u艂amek jest nieskracalny)

Wiadomo艣膰 by艂a modyfikowana 2018-10-21 10:46:17 przez tumor

ddoh
post贸w: 4
2018-10-21 11:13:11

1. Jak to udowodni膰 偶e tylko i wy艂膮cznie 1?
2. Za to przepraszam - da艂em z艂y przyk艂ad. Ta relacja nie jest relacj膮 r贸wnowa偶no艣ci bo nie jest symetryczna.
3.[a,b] = {a,b $\in$N : a,b s膮 liczbami wzgl臋dnie pierwszymi}
E/R = {[a,b],[a+1,b+1],...,[ak,bk] : k$\in$N}
Je艣li dalej napisa艂em 藕le to po prostu zostaw po sobie ca艂e zrobione zadanie, bo analiza tego przyk艂adu mi wystarczy do zrobienia dalszych zada艅. Bo tego w艂a艣nie mi brakuje - przyk艂ad贸w kt贸re mog臋 przeanalizowa膰, bo na wyk艂adach dostaje tylko suche definicje.


tumor
post贸w: 8070
2018-10-21 11:59:50

1. Wygodnie si臋 dowodzi rachunkiem r贸偶niczkowym :)

3. Nie mylisz czasem dodawania z mno偶eniem?

Gdy dzieci poznaj膮 u艂amki, to ucz膮 si臋, 偶e $\frac{3}{5}=\frac{6}{10}=\frac{9}{15}=...$, jeden u艂amek nieskracalny odpowiada innym skracalnym.

A zbi贸r u艂amk贸w o naturalnych licznikach i mianownikach to powinni艣my zna膰.

Zbi贸r $Q^+$ jest w艂a艣nie zbiorem klas abstrakcji E/R, ka偶da klasa abstrakcji to jeden u艂amek, przy tym naj艂atwiej te klasy zapisywa膰 przez reprezentanta nieskracalnego.


strony: 1

Prawo do pisania przys艂uguje tylko zalogowanym u偶ytkownikom. Zaloguj si臋 lub zarejestruj

© 2019 Mariusz iwi駍ki      o serwisie | kontakt   drukuj