logowanie

matematyka » forum » forum zadaniowe - uczelnie wyższe » zadanie

Analiza matematyczna, zadanie nr 3984

ostatnie wiadomości  |  regulamin  |  latex

AutorZadanie / Rozwiązanie

student113
postów: 156
2015-12-13 14:37:25

Tym razem mam problem z zadaniem na programowanie.

Mianowicie mam obliczyć macierz odwrotną, metodą Gaussa-Jordana, ale nie wiem jak to zrobić.

Czytałem o tej metodzie, wiem że możemy wykonywać tylko operacje elementarne, ale czy jest jakiś schemat, który wiersze się zamienia, mnoży itp. Bo muszę to jakoś przepiać na kod, a nie da się zapisać tak że raz tu sobie dodajemy, a raz mnożymy. Muszę mieć mniej więcej jakiś schemat.

Przyznam się że w macierzach jestem zielony, bo jeszcze nie mieliśmy tego na analizie.

Jeszcze jedno, jest różnica między metodą Gaussa a Gaussa-Jordana?


janusz78
postów: 820
2015-12-13 17:22:42

Weź do ręki podręcznik z metod numerycznych a jest ich wiele

Na przykład:

David Kincaid, Ward Cheney, analiza numeryczna, WNT Warszawa 2006.

Z.Fortuna, B Macukow, J. Wąsowski, Metody Numeryczne Wyd.V , WNT
Warszawa 2000.


student113
postów: 156
2015-12-13 17:47:29

Dobra, dzięki za pomoc. Lece do biblioteki po podręcznik.

Poradziłem sobie z odwróceniem macierzy za pomocą wzoru na odwracanie macierzy 2x2. Zobaczę może przejdzie, bo używanie metody Gaussa do macierzy 2x2 to dla mnie przesada. Program działa jak należy. Zapomniałem napisać wcześniej że chodzi mi o macierz 2x2, może wtedy odpowiedzi były by bardziej pożyteczne.

Wiadomość była modyfikowana 2015-12-13 17:50:59 przez student113

albertnakali
postów: 1
2023-03-09 12:50:30